Visjon - Verdigrunnlag - Mål

VISJON

Barnehagens visjon: «GODE MINNER FOR LIVET.»

I denne visjonen ligger følgende:

Barna skal oppleve trygghet, sammen med voksne som ser dem og er engasjert i dem. Barna skal møte voksne som ivaretar det unike i hvert enkelt barn.

Barna skal gis positive og gode opplevelser og erfaringer på turer, gjennom ulike aktiviteter, lek og i samhandling med andre.

Gode minner for livet skapes gjennom lek, undring, erfaring, utforsking, utfoldelse, vennskap og opplevelse av mestring. Alle barna skal oppleve seg betydningsfulle og gis muligheten til å blomstre og bli til den beste utgaven av seg selv.

Foreldrene skal ha medvirkning og kunne være trygg på at barnet deres har det bra i barnehagen. Foreldrene skal oppleve ei barnehagetid der både de og barna blir sett og ivaretatt.

I vår visjon ligger det også at vi skal ha et personal og ei personalgruppe med gode relasjoner både til barna, foreldrene og hverandre.

Vi vil jobbe for at Segelbergan barnehage skal være en lærende organisasjon. En lærende organisasjon er en organisasjon i stadig utvikling, bevegelse og endring.

VERDIER

Segelbergan barnehage sitt verdigrunnlag bygger på vår tanke om at trivsel, vennskap og lek er noe av det viktigste innholdet i vår hverdag. Personalet skal anerkjenne og ivareta barndommens egenverdi og barna skal få lov å utforske selv uten å bli forstyrret. Vi skal skape et miljø bestående av inkludering og trygghet, der alle skal kunne oppleve medvirkning og å være en del av et samspill og en relasjon. Lek, opplevelser og utforsking skjer i samhandling med andre barn og voksne i et miljø der man møtes med anerkjennelse, respekt og blir sett på som en likeverdig part. Barna skal møtes med omsorg og kjærlighet for på den måten oppleve å være en del av et fellesskap.

For å kunne etterleve barnehagens verdigrunnlag må det skje en kontinuerlig diskusjon og refleksjon rundt egne holdninger, barnesyn og handlinger. Det må legges til rette for og oppmuntres til at barna får gitt uttrykk for sitt syn på barnehagedagen, legges til rette for å gjøre egne erfaringer og opplevelsen av mestring.

BARNEHAGENS MÅL:

Segelbergan barnehage skal være en inkluderende og ansvarlig organisasjon.

Vi skal ha, og utvise respekt for hverandre og for ulikheter, der hvert enkelt barn er unikt.

Vi skal skape en bevissthet om viktigheten av naturen og miljøet vi alle er en del av.

Barna skal få kjennskap til, erfaringer med og innsikt i de mange gjensidige avhengighetsforhold og sammenhenger vi alle er en del av.

Alle barna skal få oppleve trygghet, glede og å få utvikle seg gjennom lek, erfaringer, samhandling og samspill med andre.

Foreldrene skal kunne føle seg trygge og stolte over å ha barna sine i vår barnehage.

Alle våre ansatte skal ha og vise engasjement både i forhold til barna, barnehagens - og egen utvikling. Segelbergan barnehage skal være en lærende organisasjon, en organisasjon i bevegelse, endring og utvikling